PERID 151 | پراید ۱۵۱ (وانت پراید)

سال‏های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ چند ویدئو کوتاه که با گوشی  گرفته شده بود  و مربوط به ۳ وانت ایرانی بودند توسط بلوتوث و اینترنت، دست به دست گشت و تقریبا همه مردم از آغاز طرح وانت‏ سازی بر پایه خودرو‏های سواری موجود در کشور آگاه شدند

این ۳ وانت شامل وانت ۴۰۵‌، وانت سمند(ارس) و وانت پراید می‏ شد که هر ۳ آن ها به عنوان طرح‏های مفهومیمعرفی گشته بودند  و شرکت‏ها هیچ‏گونه مهر تاییدی بر این پروژه‏ها نزدند.

از میان  این ۳ وانت‌، جنجالی‏ ترین ویدئو مربوط  به وانتی بود که بر پایه پراید طراحی گشته  بود و چراغ‏های عقب آن متعلق به نسخه‌ هاچ‏بک نسیم بود. هر کس آن را مشاهده میکرد میگفت  مگر پراید هم ممکن  وانت شود‌؟ پاسخ سوال آن روز‏های مردم امسال توسط سایپاارائه گشت و سایپا ۱۵۱ نام گرفت‌.

هفته گذشته با همکاری شرکت سایپا امکان آزمایش فنی و ملاقات با این خودرو برای ما امکان پذیر شد .ما نیز فرصت را غنیمت شمردیم تا بیشتر با این خودرو آشنا گردیم و آنچه از آن دریافتیم را در خدمت  شما خوانندگان نیز قرار دهیم وسایپا تصمیم گرفت تا اولین وانتش را طراحی کند.

بر اساس گفته مسئولان سایپامطالعات اولیه این طرح از سال ۱۳۸۸ شروع گشت  و این شرکت در پایان سال ۱۳۸۹ طرح نهایی را آماده کرد و وارد مرحله نمونه‏ سازی اولیه شد‌.

سایپا ۱۵۱ پروژه‏ای جدید درسایپاست و طبق  گفته‏ های دست‏ اندر‏کاران این پروژههیچ وجه اشتراکی  با پروژه‏ سال‏های قبلسایپا ندارد و طرح به کلی از پایه مورد بازنگری قرار گرفته است‌.

پلت‏فرم بهسازی شده x100 جایگزین پلت‏فرم مشترک با پراید‏های نسیم و صبا شده و امکاناتی به مجموعه این وانت اضافه  شده‏ اند تا با استاندارد‏های زمان تولید  که تابستان سال آینده در نظر گرفته شده، مطابق باشند . در طراحی کلی این خودرو حدود ۶۵‌درصد قطعات بدنه نسبت به نسخه‏ های سواری پلت‌فرم x100 تغییر کرده‏ اند و قرار است این قطعات جدید از سال آینده به صورت انبوه در شرکت‏های تابعه سایپا به مرحله تولید برسند‌.

چرا ۱۵۱ ؟

سیستم نامگذاری خوردو در سایپا چند وقتی است به کد‏های سه‌رقمی تغییر کرده اند  اما همچنان خیلی  از مردم محصولات این شرکت را با نام پراید می‏شناسند‌. با این حال، مدتی قبل خبرنگار ما در حاشیه نمایشگاه پاریس از قائم‏ مقام کیا در مورد پرایدسوال کردند  و او گفت که ما دیگر هیچ مالکیتی در این خودرو نداریم و این خودرو کاملا در اختیار سایپا می باشد کد “۱” نشان‌دهنده پلت‏فرم شماره یک سایپایعنی x100 است‌. کد ۵ به کلاس خودرو یعنی کلاس کار اشاره دارد‌. همانطور که تاریخ نشان داده، مردم ما حتی بعد از تغییر نام پرشیا به پارس همچنان این خودرو را با نام اولیه‏ اش قوبل دارند  و به نظر می‏رسد که این موضوع برای پراید نیز قابل تغییر نباشد!

آیا سایپا ۱۵۱ واقعا یک وانت است ؟

ما چه ذهنیتی نسبت به پراید داریم؟!؟ مطمئنا به عنوان یک ایرانی با شنیدن نام وانت پیش از هر چیز نیسان جونیور یا همان نیسان‏ های آبی در ذهنمان نقش میبندد  یا در بدترین حالت وانت‏ پیکان(باردو) را در ذهنمان می آوریم که پذیرایی یک و نیم تن بار است و تقریبا کف آن در یک میلیمتری زمین قرار دارد ! متاسفانه در چنین تصوراتی هیچ‏گاه استاندارد‏ و کلاس‏ بندی‏ های جهانی را در نظر نمی‏گیریم و تنها به آنچه دیده‏ ایم کفایت میکنیم . بیایید کمی به عقب برگردیم و وانتی دیگر در ایران را به خاطر بیاوریم ؛ مزدا ۱۰۰۰‌، کوچک‏ترین وانتی که توسط شرکت ایران‏ وانت به کشور عرضه شد‌. وزن این وانت تنها ۷۱۰ کیلوگرم بود و از پیشرانه ۹۸۷ سی‏سیاستفاده میکدرد  وحداکثر میزان باری که در ایران با آن حمل شده حدود ۶۰۰ کیلوگرم است در حالی که این رقم عددی دو برابر ظرفیت استانداردش را نشان می‏دهد‌. همانطور که خودرو‏های سواری در کلاس‏های کوچک‌، بزرگ و متوسط دسته‏ بندی می‏شوند خودرو‏های تجاری نیز در چنین کلاس‏های قرار می‏گیرند‌. وانت سایپا ۱۵۱ از نظر دسته بندی اتحادیه اروپا در کلاس lcv(خودرو‏های سبک تجاری) قرار می‏گیرد و به عنوان اولین نسخه پیکاپ پلت‏فرم پراید و نخستین تجربه وانت ‏سازی شرکت سایپا ( گروه خودروسازی سایپا پیش‏تر با زامیاد به این عرصه قدم نهاده است) شناخته می‏شود. کلاس lcv شامل خودرو‏های کار و تجاری تا وزن ۳٫۵ تن می‏شود که در کلاس‏های ون و وانت به تولید می‏رسند

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید