پراید یا پیکان؟

گروه خودرو:

مقایسه پیکان و پراید به صورتی  مقایسه ایران‌خودرو و سایپا می باشد

 زمانی ایران‌خودرویی‌ها با پیکان کل بازار را در دست داشتند  و الان سایپا با پراید سهم بزرگی از بازار خودرو کشور را در در دست گرفته است

درست است که  پیکان سه سالی است  که به کل کنار رفته است و پراید جایش را در بازار گرفته است ،ولی شاید هنوز هم وجود داشته باشند افرادی که  که یادگار قدیمی تالبوت کشور انگلیس را به پلت‌فرم از یاد رفته کیای کره ارجح بدانند

 این در حالی می باشد که پیکان دیگر تولید نمی‌ گرددولی  پراید با سرعت هر چه بیشتر در حال تولید شدن است

پیکان و پراید در کل شباهتی باهم ندارند  و شاید تنها نقطه مشترک آنها قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان‌شان باشد.

البته این که هر دو آنها حق زیادی به  گردن ناوگان مسافرکشی کشور دارند هم  جزو شباهت‌هایشان به شمار می‌آید.

پیکان انژکتوری با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی‌اش قدرتی برابر با ۷۵ اسب بخار تولید می نماید  در صورتی  که پراید با حجم موتوری ۱۴۰۰ سی‌سی قدرت تولید ۶۳ اسب بخار قدرت را دارد.

درست است که عدد ۱۸۰ در کیلومتر شمار پراید به عنوان حداکثر سرعت آن ثبت گردیده ولی بهتر می باشد  با توجه به شرایط فنی این خودرو خیلی  به عدد مذکور اعتماد ننمایید .

البته پیکان هم تقریبا همین وضعیت را دارا می باشد

بالاترین سرعت در کیلومتر شمار آن عدد ۲۰۰ آمده اما بهتر  می باشد  در رسیدن به این سرعت هم  محتاط باشید

شما با محصول از خط خارج شده ایران‌خودرو در عرض ۳/۱۴ ثانیه به شتاب ۱۰۰ کیلومتر خواهید رسید درصورتی که پراید دو دهم ثانیه کمتر وقت شما را در این زمینه می‌گیرد.

در باره  میزان مصرف سوخت، این دو به هیچ عنوان  قابل مقایسه با یکدیگر نمی باشند . پیکان در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل برون شهری مصرفی برابر ۹ لیتر دارد اما پراید ۳/۵ لیتر بنزین را در این سیکل مصرف می نماید

در سیکل ترکیبی هم  مصرف سوخت پیکان به ۱۰ و پراید به ۹/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید  در سیکل شهری هم در کل پیکان بسیار پرمصرف‌تر از محصول سایپا است.

در حقیقت یکی از علت های  مهم متوقف کردن پیکان از خط تولید ایران‌خودرو پرمصرف بودن  سوخت و آلایندگی بالای آنمی باشد  که مسوولان امر را به خروج پیکان قانع نمود .

این در موقعیتی است که ایران خودرویی‌ها معتقدند نماینده آنها ایمن‌تر و محکم‌تر از پرایدمی باشد  و سایپایی‌ها نیز در عوض روی تجهیزاتی  نظیر کولر و شیشه‌های برقی به عنوان برخی مزایای این خودرو در مقایسه با پیکان دست می‌گذارند.

مسوولان ایران‌خودرو هر چند عملا پیکان، گاو شیرده‌شان را از دست دادند ولی بعد از آن با ایجاد تغییراتی فنی و تعویض اتاق، در اول محصولی دیگر را با نام پژو RD و سپس روآ را به تولید رساندند.

سایپایی‌ها نیز هم‌اکنون چندین مدل مختلف از پراید را که البته فیس‌لیفت شده و با یکدیگر متفاوت می باشد تولید نموده اند

هم اکنون پراید صبا که تیراژ بیشتری در مقایسه با مدل‌های دیگر دارد با قیمت هشت میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروخته می شود .

اما پیکان با توجه به اینکه دیگر تولید نمی‌شود بسته به سال ساختش از قیمت‌های متفاوتی بهره می‌برد، به نحوی که احتمالا بتوان هم مدل سال ۶۷ با قیمت دو سه میلیون تومان و مدل ۸۳ با قیمت پنج شش میلیون تومان آن را در صفحات نیازمندی روزنامه‌ها پیدا نمود

یک نکته را در زمینه خرید این دو نباید فراموش کنید و آن اینکه الان با توجه به چرخش نیاز زیر ۱۰میلیون تومان بازار به پراید، اگر پیکان خریداری کنید بعید است بتوانید آن‌را با همان قیمت یا بیشتر بفروشید در حالی که پراید شرایطی دقیقا عکس را در این زمینه خواهد داشت.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید