پراید در بیست سال

جدیدا  رئیس شورای رقابت با اعلام خبر قیمت گران  خودروها پایین بودن کیفیت خودروها را هم تایید کرده است

بی‌کیفیتی که نشانه  آن در طی این سال‌ها خودروی پراید بوده است.

رضا شیوا بیان داشت : «گروه خودروسازی سایپا مجوز افزایش ۰.۴ درصدی قیمت محصولات خود را گرفت و ایران خودرو به دلیل کیفیت بهتر محصولات خود می تواند خودروهای خود را تا ۱.۸۱ درصد گران کند.»
بدین گونه  محصولات سایپا بی کیفیت‌تر از ایران خودرو شناسانده شدند  و البته این قضیه به معنی با‌کیفت بودن خودروهای ایران خودرو نمی باشد بلکه تنها در مقایسه فنی بین این شرکت، ایران خودرو بهتر است

البته جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در مرداد سال ۹۴ هم از نمره منفی پراید که با نامهای جدید ۱۳۱ و ۱۳۲ تولید  می شود، حکایت می کرد. سطح کیفی خودروها در ۹ معیار :

«سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»،

«سیستم موتور و انتقال قدرت»،

«ترمز»،

«تجهیزات الکتریکی»،

«بدنه»،

«رنگ»،

«تزئینات داخلی و خارجی»،

«نفوذ آب»

و «صداهای غیر‌عادی»

در این بررسی مد نظر می باشد  که طبق آن، در بخش تزئینات و مونتاژ، خودروهای MVM110 و سایپا X131 پارس‌خودرو بیشترین نمرات منفی را کسب کرده اند !!

همچنین در قسمت  بدنه هم  خودروهای سایپا X131 و سایپا X132 بیشترین نمرات منفی را داشتند  و این در شرایطی است که میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به ماه قبل روند صعودی ۹.۹ درصدی را شاهد است  نهایتا  اما در بخش عیوب فنی و عملکردی نیز، خودروهای سایپا X132 و سایپا X131بیشترین نمرات منفی را دارند  و از طرفی در مجموع۱۷.۲ درصد از میانگین کیفی خودروها در این بخش کم شده است

پراید از کجا آمده است ؟

پراید، این خودروی پر حاشیه  ایران اما همان «مزدا ۱۲۱» است که ابتدا در ژاپن تولید شده بود  ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد باعث شد طی چند ماه مزدا ۱۲۱ با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی تولید شود. در آن حین  آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودرو ارزان قیمت دانشجویی بودند که با وجود استقبال زیاد به خاطر ایراد سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا جلوی تولید خودرو گرفته شد. به این ترتیب بود که در سال ۱۹۸۶این خودرو نا‌امن‌ترین خودرو آمریکا معرفی  شد. تولید این خودرودر از سال ۱۹۸۷ از آمریکا به کیا موتورز رسید و تولید این خودرو در کشور کره و در کیا موتورز تداوم داشت

در حالی که تازه کیا موتور شروع به تولید خودرو کرده بود، مزدا ۱۲۱ چهره جدیدی پیدا کرد  تا کمی ایراد  ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال ۲۰۰۲ تداوم داشت  مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال‌ها انجام شد  و پراید از کره به ایران آمد. اوایل دهه ۷۰ شمسی بود که پراید به ایران وارد شد و ظرف مدت ۲۰ سال کاملاً داخلی شد بعد  از آنکه تولید پراید در کره و در سال ۲۰۰۰ هزار پایان یافت و کیا ریو جانشین  این خودرو شد لیسانس این محصول هم کاملاً به سایپا رسید.

در حقیقت  پراید که تا سال ۲۰۰۰در کره مونتاژ می شد، نسل دومش تا سال ۲۰۰۵با نام ریو به تولید رسید که وارد بازار ایران هم شد و پس از آن کیا موتورز در سال ۲۰۰۵ نسل سوم آنرا معرفی نمود که با نام ریو باز هم بر سر زبان ها افتاد ، البته این خودرو ظاهری شبیه به پراید داشت اما با تغییرات بیشمار ، آنرا New Pride نیز شناختند.  این خودرو تا سال ۲۰۱۱ بر روی خط تولید قرار داشت و بعد  از آن ریو یا همان نیو پراید با ظاهری کاملا جدید و زیبا روانه بازار شده است و تازگی ها عکس هایی از مدل ۲۰۱۶ آن هم روی خط رسانه ها رفته است.

سیر تغییرات پراید در ایران

هر چند شرکت سایپا بیان کرده است که در طول سال‌های تولید پراید، با اجرای پروژه‌های گوناگون، موفق شده است تغییرات موفقی را از نظر فنی و ظاهری در این خودرو خلق کند ولی این تغییرات در مقایسه با مدل کره ای اصلا به چشم هم  نمی آید. در حقیقت  بعد از آن که انتقادات صورت گرفته نسبت به سطح ایمنی پراید بالاگرفت ، شرکت سایپا پروژه‌ای تحت عنوان پروژه X۱۰۰ را برای بهینه‌سازی پلت‌فرم پراید و ارتقاء سطح ایمنی این خودرو اجرا کرد و با تملک مالکیت این پلت‌فرم، خودروهای جدید را با نام سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۴۱، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ وارد بازار نمود

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید