پراید بهتر است یا تیبا؟
خبرگزاری میزان:
خودروی تیبا به عنوان اولین خودروی ملی سایپا از سال ۸۷ به میان آمده است و مرکز توجه مشتریان اتوموبیل های با
قیمت پایین قرار گرفت.
اتوموبیلی که به خاطر شباهت های زیادی که با پراید دارد، بسیار با آن مقایسه می گردد
اتوموبیل های تیبا و پراید هردو از خودروهای به نسبت ارزانقیمت تولید داخل می باشند ، هرچند با توجه به افزایش
قیمت خودرو در یک سال گذشته، به نظر می آید «ارزان قیمت» لقب مناسبی برای آنها نباشد!!!!
امروزه هر دستگاه تیبا SX فول با قیمت حدود ۲۰ میلیون از نمایندگیها و با قیمت کمی بالاتر از ۲۰ میلیون از بازار
آزاد را می فروشند
تیبای EX را هم میتوان با قیمتی در حدود ۲۱ میلیون از بازار آزاد خریداری نمود
این درصورتی می باشد که پراید سایپا ۱۳۱ (یا همان صبای جدید خودمان)، نسبت به مدل و آپشنها، در کارخانه در
رنج قیمتی حدود ۱۵ الی ۱۸ میلیون و در بازار آزاد در حدود ۱۴ و نیم تا ۱۷ و نیم میلیون به فروش می رسد و در
بعضی موارد قیمت بازار آزاد از قیمت در کارخانه آن با اختلاف زیادی کمتر می باشد
خودروی تیبا طبق ادعای سایپا نخستین خودروی ملی این شرکت می باشد . این اتوموبیل برای اولین بار در سال
۱۳۸۷ رونمایی گشت .
این در صورتی می باشد که پراید سال ها می باشد که در کشور تولید می گردد و خط تولید آن از سال ۲۰۰۱ میلادی در
سایپا به راه افتاده
هرچند که از سال ۱۳۸۹ به بعد تولید این اتوموبیل طبق پلتفرم نخستین پراید متوقف گشته و بر پایه پلتفرم
مشابه، اما جدیدتر x100 تولید می گردد
در حقیقت شاید بشود با توجه به این تاریخچه، فناوری تولید پراید را قدیمیتر از تیبا به شمار آورد ، اما بد نیست
اطلاع داشته باشید که تیبا زاییده طرحی قدیمی به اسم S81 برای طراحی پلتفرم ملی می باشد که در سال ۱۳۷۵ در
گروه خودروسازی سایپا شروع گشت ، اما در سال ۱۳۸۷ به نتیجه رسید و در طراحی این پلتفرم از قطعات و طراحیهای
پراید، ریو و تندر ۹۰ استفاده گردیده .
البته اینکه طراحی بدنه تیبا در نظر مخاطب داخلی مدرن تر می باشد و خیابانها هنوز از آن پر نگردیده نکتهای قابل
فکر برای خریداران می باشد ؛
از سویی قدیمیتربودن پراید و اینکه این اتوموبیل امتحانش را پس داده، شاید مزیتی قابل توجه به حساب آید