مطالبی در خصوص خروج پراید

اقتصاد _ صنعت :

اعتقاد و نظر عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت کشورمان این می باشد که خارج شدن به یک باره خودروی پراید از خط تولید کارخانه هایمان امکان ندارد .

در صحبت هایی که میان گزارش گری خبر آنلاین و امیر حسین کاکایی بوده است کاکایی بیان نموده است :

در خصوص پراید و خارج شدنش از چرخه تولید سوالی که مطرح می گردد این می باشد که چه زمانی می شود پراید را از چرخه تولید خارج نمود اما به صورت منطقی نه از روی اجبار ؟

در پاسخ باید گفت که این موضوع زمانی عملی خواهد شد که یک رقیب جدی برای این محصول پیدا شود که بتوان آن را به نام جانشین آن معرفی کرد که تا به حالا همچین رقیبی پیدا نشده است

وی افزود: «خروج ناگهانی و دستوری پراید از چرخه تولید امکان‌پذیر نیست و به‌نظر من خروج خودرو از چرخه تولید تابع تصمیمات سیاسی نیست؛ به دلیل اینکه خودروسازها در دنیا، در قالب شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند، حتی اگر که دیدگاه‌شان دولتی باشد و مدیرعامل برخی از آنها را دولت تعیین کند، اما اداره آنها با معیارهای خصوصی بودن، تصمیم‌گیری می‌شود و این‌گونه نیست که دولت‌ها به صورت دستوری به خودروسازی‌ها سیاست خود را تحمیل کنند و از طرفی، همان دولت‌ها باید در تصمیمات‌شان منافع ملی کشورشان را در نظر بگیرند.»

کویید می‌تواند جایگزین پراید شود؟

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: «اخیرا بحث رنو کویید مطرح شده و این خودرو تقریبا ارزان‌ترین خودروی دنیاست که با مشکل روبه‌رو شده است؛ چراکه قیمت نهایی کویید به اندازه پراید نخواهد بود و چنانچه این خودرو بخواهد جایگزین پراید معرفی شود، سیاست‌گذاران صنعت خودرو باید طوری برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند که قیمت جایگزین پراید از خود پراید بیشتر نباشد.»

وی عنوان کرد: «جدا از این بحث، جالب است که در فضای رسانه‌ای به کویید حمله شده است که این خودرو برخی از استانداردها را پاس نمی کند. پرواضع است برای هر سطحی از کیفیت باید هزینه‌ای معادل آن پرداخت شود که متاسفانه در کشورمان ساختار اقتصادی به گونه‌ای است که محصولاتی نظیر کویید گران‌تر از بازارهای بین‌المللی تمام می‌شود.»

کاکایی بیان کرد: «یک زمان ممکن است بگویند سایپا نمی‌تواند رقیبی برای پراید معرفی کند که این موضوعی جداگانه است، اما وقتی می‌بینیم هیچ شرکتی نمی‌تواند محصولی با رده قیمتی پراید به بازار کشور عرضه کند، حتما مشکل از جایی دیگر است و آن هم به ساختار اقتصادی کشور مربوط می‌شود و باید مشکلات ساختار تولیدی و اقتصادی برطرف شود تا بتوان خودروی ارزان قیمت عرضه کرد.»

وی گفت: «جالب است همه به پراید ایراد می‌گیرند، اما کسی با موتورسیکلت وسیله‌ای که کمترین ایمنی را برای سرنشینان دارد، کاری ندارد و موتورسیکلت‌هایی وجود دارند که تقریبا هم قیمت با پراید هستند و هیچ ایمنی‌ای ندارند و کسی هم کاری به آن ندارد.»

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: «خروج دستوری پراید از چرخه تولید بدون جایگزینی مناسب به ضرر مردم خواهد بود؛ چراکه ممکن است مردم به استفاده از موتورسیکلت‌ها گرایش پیدا کنند که ضررش بیشتر است و به نظرم تولید پراید ادامه داشته باشد، اما استانداردها را ارتقا دهیم و یا اینکه رقیب جدی برای پراید معرفی کنیم و بعد به تدریج پراید را از چرخه تولید خارج کنیم و نه به صورت ناگهانی.»

حساب‌شده‌تر عمل کنیم

کاکایی گفت: «در رده قیمتی بالای ۴۰ تا۵۰ میلیون تومان می‌توان آزادانه تصمیم‌گیری کرد، ولی برای مصرف‌کننده پراید که توان خرید محدودی دارد، باید حساب‌شده‌تر عمل کرد؛ به نحوی که با مکانیسم درست عمل شود.»

وی عنوان کرد: «باید از بین بردن رانت‌خواری و بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار قرار دهیم و از طرفی هم مکانیسم‌هایی که دولت می‌تواند در خودروسازی اعمال کند، مکانیسم استاندارد است.»

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: به نظر من این همه ایراد وارد کردن به ایمنی پراید بیشتر ناشی از فرهنگ استفاده از پراید است؛ چراکه فرهنگ رانندگی با پراید دارای اشکال است. مشکل پراید این است که به نسبت بدنه آن، از موتوری قوی برخوردار است و این مزیت تبدیل به مشکل برای پراید شده است؛ چراکه سرعت بالایی دارد و همه می‌دانیم که سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر مناسب پراید نیست و با این شتاب از ایمنی لازم برخوردار نیست.»

این کارشناس صنعت خودرو افزود: تست‌های تصادف اتومبیل در دنیا قبلا ۵۰ کیلومتر بوده و الان ۶۵ کیومتر است و اینطور نیست که در سرعت بالا این تست‌ها انجام شود و بالاتر از ۶۵ کیلومتر را هیچ خودروسازی تضمیمن نمی کند. ضمن اینکه باید بررسی شود با همین قیمت پراید می‌توان خودرویی به روز جایگزین پراید کرد یا خیر؟ اگر این توان وجود ندارد خروج دستوری خودروی‌هایی نظیر پراید کار اشتباهی است و تنش‌زا خواهد بود و باعث بهبود ایمنی مردم نمی شود.»

کاکایی گفت: «با وجود اینکه اقتصاد ما دولتی است، ولی در بازار خودرو، اقتصاد رقابتی است به غیر از رده خودروهای ارزان‌قمیت نظیر پراید که معتقدم بازار پراید هم رقابتی است، منتها خودروسازی توان رقابت با پرایدرا ندارد و باید با مکانیزم درست محصول جایگزین معرفی شود.»

وی خاطرنشان کرد: «پراید انحصار ندارد، ولی انحصار تکنولوژیک دارد، یعنی با توجه به شرایط و از نظر اقتصادی به گونه‌ای است که خودروسازی نتوانسته است در سطح پراید محصولی با همین قیمت به بازار عرضه کند. تیبا و ساینا می‌توانند جایگزین پراید شوند، ولی باید سایپا قیمت‌های آنها را کاهش دهد تا به توان خرید مردم نزدیک‌تر شود.»

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید