مردودی های معاینه فنی : پراید و نیسان و پژو

بیاناتی از مدیر امور اجرایی معاینه فنی و مدیر عامل اتحادیه سازمان های همگانی حمل و نقل کشور در خصوص خودروهایی که مردود شده اند :

سامانه ای وجود دارد که خودروهای مردودی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد . سامانه مذکور سامانه سیمفا است . وی همچنین بیان داشت در حال حاضر اتومبیل های «پراید» و «پژو» و «نیسان» بالاترین حجم مردودی ها را به خود اختصاص داده اند . خودروهای نام برده شده در قسمت ایمنی مردود شده اند .

بنابر گزارش ارائه شده توسط انرژی امروز : صحبت هایی از جناب سعید قیصر در خصوص معاینه فنی اتومبیل ها و مسائل مربوط به آن در یک برنامه رادیویی :

بعد از راه اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی، محدودیت‌ها افزایش یافته است، گفت: امور معاینه فنی خودرو در سال‌های قبل بر اساس سیاست‌های محلی مدیریت و در این باره جزیره‌ای رفتار و اعمال نظر می‌شد.

وی افزود: در سال ۹۳  بر اساس مصوبه هیئت دولت، وزارت کشور مکلف شد تا سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی را راه اندازی کند و تمامی مراکز معاینه فنی تحت مدیریت این سامانه عمل کند. از آن تاریخ به بعد محدودیت ها در مراکز معاینه فنی و دقت نظر بیشتر شد و حتی اعمال قانون صورت گرفت و به صورت یکپارچه تمامی مراکز معاینه فنی بر اساس یک حدود مجاز عمل کردند.

قیصر در خصوص رد شدن خودروها از معاینه فنی اظهار کرد: این مسئله تاثیر بسزایی داشت و اگر به ازای هر ۱۵ خودرو یک مردودی داشتیم، اکنون به ازای هر شش خودرو یک خودرو داریم. این آمارها نشان می‌دهد که اعمال قانون و یکپارچگی مطلوب و نتیجه بخش بوده است.

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خاطر نشان کرد: البته در رفتار و عملکرد مراکز ما ایراداتی وجود دارد و قطعا این خطاها را به صفر نرسانده‌ایم اما به جرات می‌توان اعلام کرد که توانسته ایم خطا را چه سهوا و چه عمدا در مراکز معاینه فنی به زیر پنج درصد برسانیم.

وی با اشاره به سامانه سیمفا بیان کرد: سیمفا سامانه‌ایست که مردودی‌ها را آنالیز می‌کند، اکنون بیشترین مردودی‌های ما نیسان، پراید و پژو هستند که از ناحیه ایمنی مردود می‌شوند.

قیصر با بیان اینکه در حال حاضر عملکرد خودروسازان زیر ذره‌بین سامانه سیمفا است، تصریح کرد: سامانه یکپارچه معاینه فنی، تمام نتایج آزمون‌ها را تحلیل و پردازش می کند، این اتفاق برای تحکیم حقوق شهروندی و دفاع از حقوق مردم است و می‌توان اطلاعات و عملکرد خودروسازها را به اطلاع مردم رساند تا آنها در جریان کیفیت خودروهایی که استفاده می کنند قرار بگیرند.

پراید خودرویی است که تولید آن در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا آغاز شد. که در کره جنوبی در مدل هایDMوFS و همچنین مدل سدان که به آن بتا نیز گفنه می شد تولید می شده است.

تاریخچه :

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.

شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.

در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید:سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید