تولید پراید فقط در دو تیپ TL و SE

در سال ۱۳۹۳ طبق آنچه که رئیس پلیس راهور کشور درباره شماره گذاری اتومبیل ها بیان نموده است ساخت خودروهای ایکس ۱۰۰ شرکت سایپا از سال آتی تنها به تیپ های محدود می گردد که ۲ عدد کیسه هوا و همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۴ داشته باشند .

 

اتومبیل های گروه X100 کمپانی سایپا منظور خودروهایی می باشد که همان پراید هستند تنها از بعد فنی و بدنه تقویت گردیده اند .

طبق گزارش ارائه شده توسط پول نیوز :

از سال ۱۳۹۰ اتومبیل های ایکس ۱۰۰ شرکت سایپا بر اساس میزان امکانات و تجهیزاتی که داشته اند در پنج تیپ قرار می گرفتند که آن پنج تیپ شامل : ال ایکس و اس تی و اس ایکس و اس ال و ایی ایکس می باشد .

از سال ۱۳۹۱ تولید تیپ های اس تی و ال ایکس به دلیل اینکه ترمز ABS نداشتند متوقف گردیدند .

 

در ادامه برنامه ایمن‌سازی خودروهای داخلی و بر اساس با مصوبه هیأت دولت، پلیس راهنمایی و رانندگی از آغاز سال ۱۳۹۲ خودروسازان را ملزم به نصب یک ایربگ (کیسه هوا) بر روی خودروهای تولیدی کرد و بر این اساس تولید تیپ‌های SL و SX که فاقد ایربگ بودند نیز متوقف شد و حتی پرایدهای بدون ایربگی که موعد تحویلشان خرداد ۹۲ بود هم با پلاک ۹۱ به مشتریان تحویل داده شد و پلاک ۹۲ فقط بر روی تیپ EX که دارای ایربگ راننده بود، نصب شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین اعلام کرد که خودروهای تک‌ایربگ و یورو۲ را نیز فقط تا پایان سال ۱۳۹۲ شماره‌گذاری خواهد کرد. از این رو سایپا برای تنوع‌بخشی به مدل‌های پراید و مدیریت قیمت تمام‌شده بر اساس قدرت خرید مشتریان، تولید موقت تیپ LE را تا پایان سال ۹۲ در برنامه قرار داد که دارای ترمز ABS و یک ایربگ است، اما فرمان هیدرولیک ندارد.

سایپا همچنین در سال ۱۳۹۲ تولید پراید در تیپ SE گسترش داد که علاوه بر ترمز ABS و ایربگ راننده، مجهز به ایربگ سرنشین، فرمان هیدرولیک و جعبه فرمان تقویت‌شده و دارای کاتالیست و استاندارد آلایندگی یورو۴ است و در حال حاضر بالاترین تیپ پراید در همه مدل‌های آن محسوب می‌شود.

اما در سال ۹۳ علاوه بر تولید تیپ SE، شاهد تولید یک تیپ دیگر نیز خواهیم بود؛ تیپ TL با قیمت کمتر که آن هم دو ایربگ و استاندارد آلایندگی یورو۴ دارد اما فاقد فرمان هیدرولیک است.

بر این اساس، به احتمال قوی از سال ۹۳ هر ۴ مدل خودروی پراید یعنی ۱۴۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۱۱ در دو مدل TL و SE عرضه خواهند شد که مهم‌ترین تفاوتشان در برخورداری از فرمان هیدرولیک و جعبه‌فرمان متناسب با آن است، مگر آن‌که باز هم خودروسازان برای نصب ایربگ دوم موفق به استمهال از پلیس شوند.

 

انتقادات به ایمنی پراید

 ناصر مکارم شیرازی با اشاره به این‌که: گفته می‌شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است گفت: بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته می‌شوند. اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد. وی با تأکید بر این‌که: متأسفانه هم اکنون خیابان‌ها از میدان جنگ هم خطرناک‌تر شده است.

همچنین این خودرو در ورژن جدیدش یعنی x100 با تغییرات جدیدی در بدنه خود همراه بوده و ستون‌های آن کمی تقویت شده، این خودرو خودروی استانداردی نبوده اما به دلیل بالا بودن تقاضای آن یکی از پرفروش‌ترین محصولات سایپا می‌باشد. البته در مدل ای ایکس آن از ایربک استفاده شده و به نظر امنیت بالاتری دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: «در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.» در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند و اجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیت‌ترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد. شاید تنها مزیت‌های پراید را بتوان سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی آن و کم مصرف بودن آن دانست.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید