تاریخچه پراید

در اول تولید پراید به سفارش شرکت معتبر مزدا برای کمپانی ژاپنی با سفارش  و همکاری فورد، طراحی شد اولین سری از این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید شد , در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

این مدل همچنین با نام انحصاری  کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز  کشور کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.از آن پس سایپا تا اکنون به تولید این محصول پرداخته است.

شرکت سایپا با ایجاد گروهی از زنجیرهای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و باحمایت و پشتیبانی از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخلی نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید(سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.

در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید: سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.

برخی از مشکلات پراید
پراید دارای نقاط ضعف زیادی مثل بدنه ضعیف -نداشتم کیسه هوا و……

این نقاط ضعف باعث شده مردم ایران اعماد قبلی رو به این محصول ندارند.

همچنین این خودرو در ورژن جدیدش یعنی x100 با تغییرات جدیدی در بدنه خود همراه بوده و ستون‌های آن کمی تقویت شده، این خودرو خودروی استانداردی نبوده اما به دلیل بالا بودن تقاضای آن یکی از پرفروش‌ترین محصولات سایپا می‌باشد. البته در مدل ای ایکس آن از ایربک استفاده شده و به نظر امنیت بالاتری دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: «در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.» در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند و اجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیت‌ترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد. شاید تنها مزیت های پراید را بتوان سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی آن و کم مصرف بودن آن دانست.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید