تاثیرات اجتماعی پراید

اثراتی که پراید بر اجتماع می گذارد :

آیت الله مکارم در باره پراید چنین بیان کرد : باید فکری برای اتوموبیل پراید نماییم!!!

احمدی نژاد که رییس جمهور سابق کشورمان بود گفت : پراید کیلویی چند تومان؟!!!

طبق جملاتی که درباره پراید از زبان بزرگان کشورمان شنیدییم در میابیم که پراید بر روی ابعاد اجتماعی چنان تاثیر گذاشته است که همه را به فکر فرو برده

است و همه در برابر این خودرو موضع گرفته اند

 

در کنار تمام این موضع گیرها سخت علیه این خودرو, باید اعتراف کرد که «پراید» توانسته تا حدود زیادی راه عده‌ی زیادی از ایرانیان را به داشتن خودرو را

آسان نماید. شاید اگر تولید این خودروی ارزان قیمت نبود هنوز هم عده‌ای زیادی با آرزوی داشتن خودرو روزها را سپری می‌کردند. یا اگر فرض کنیم که «پراید»

در بازار خودروی ایران وجود نداشت حتماً این شش میلیون تقاضا به سمت خودروهای چینی سرازیر می‌شد و دلارهای نفتی زیادی بجای آنکه صرف تولید

داخلی می‌شد صرف راه آسان‌تر یعنی واردات خودرو می‌گردید. از دیگر سو این خودور توانسته محل کسب درآمد تعداد زیادی از هموطنان ما شود. کم نیستند

ایرانیانی که رزقشان با این خودرو گره خورده است.

اشکال در کجاست؟ تولید یا عدم تولید
با تمام نقدهای که بر تولید «پراید» وارد شده است باید گفت که مشکل در تولید در خودرو نبوده است مشکل در اینجاست که صنعت خودرو به هر دلیلی بدیل

یا بدیل‌هایی برای این خودرو نداشته است. بر اساس همان مثال قبلی اگر تولید خودروهای جدید با امکان و تکنولوژی‌های جدید را کلاس دانشگاهی برای

صنعت خودرو فرض کنیم در آن صورت صنعت خودرو گریزی نداشت جز آنکه باید از مقطع دبیرستانی تولید «پراید» عبور می‌کرد. مشکل در این جا بود که ما

خیلی در این مقطع ماندیم البته تحلیل‌های زیادی می‌تواند وجود داشته باشد یا خود نتوانستیم, یا شرایط ایجاب نمی‌کرد و یا عده‌ای عمداً ما را در همین

مقطع نگهداشتن در هر حال نباید از ضرورت و منافع تولید پراید در صنعت خودرو فقط و فقط با نگاه منفی نگریست.

با تمام نکات گفته شده در خصوص «پراید» این روزها سخن از تصمیم‌گیری در خصوص تولید یا عدم تولید این خودرو در میان است, حال چه ما موافق

جمع‌کردن این خودرو از خطوط تولید باشیم یا چه مخالف؛ این خودرو اثرات خود را بر پیکره صنعت خودروسازی ایران گذاشته است و به نظر می‌رسد باید تابع

یکی از اصلی‌ترین قواعد بازار اقتصادی باشیم و آن اینکه: این بازار است که باید در مورد ادامه تولید این خودرو تصمیم بگیرد. مسئولین نباید تصمیمات

خودشان را جای تصمیمات بازار قراردهند. تنها کار مسئولین باید این باشد که زمینه را برای گسترش اقتصاد مقاومتی صنعت خودرو و تسهیل ارتباط آن با دنیای

خارج فراهم آورند تا تولیدات صنعت خودرو هرچه بیشتر متنوع گردد و مردم نیز با گسترش تنوع تولید امکان انتخاب بیشتری داشته باشند. و در آن صورت این مردم

هستند که تصمیم اصلی را در مورد سرنوشت پراید خواهند گرفت.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید