بررسی مشکلات پرایدهای ارتقا یافته سایپا

پراید از جمله ماشین هایی است که به شدت مورد انتقاد مردم و حتی مسئولین کشور قرار گرفته است. تولید این خودرو با توجه به ضریب ایمنی آن کاهش داشت و خریداران نیز از پرایدهای تولید شده توسط سایپا ناراضی بودند.بخشی از این نارضایتی به دلیل کیفیت کم این محصول و قطعات و لوازم یدکی آن بود و بخشی دیگری از آن به دلیل نبود حمایت ضمانتی مناسب برای خریداران. مدیران سایپا به دلیل افزایش اعتراض ها و نارضایتی های مشتریان و تبلیغ منفی که از خودروی پراید می شد و در حاضر نیز همچنان به قوت خود باقی است تصمیم به ارتقای پراید چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی گرفتتد. از لحاظ کمی آپشن هایی را به خودروی پراید اضافه کردن و مدل بالاتری از آن را روانه ی بازار نمودند و از لحاظ کیفی نیز تلاش کردند استانداردهای خودرویی جهان را در این خودرو پیاده کنند هرچند که خیلی موفقیت آمیز نبوده است و پرایدهای  ارتقا یافته نیز دارای مشکلاتی است.

داستان پرایدهای ارتقا یافته چیست؟
می‌گویند موتورش تقویت شده. می‌گویند امنیتش هم بیشتر شده. البته این را هم می‌گویند که گران‌تر شده.

پراید، یکی از قدیمی‌ترین محصولات سایپا،‌ ایران و به طرز باورنکردنی یکی از قدیمی‌ترین‌های کل دنیا است.این را دیگر همه می‌دانند. از آن سو، یکی از ارزان‌ترین و هم‌چنین پرفروش‌ترین محصولات بازار نیز هست.
چندی است در لیست فروش سایپا، مدل‌هایی با عبارت «ارتفا یافته» دیده می‌شود. چیزی که به خودیِ خود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به قیمت پایه خودرو افزوده است. باید دید این ارتفا چیست و چقدر است.
رمزگشایی HP+
موتور پراید با ۱.۳ لیتر (۱۳۰۰ سی‌سی) حجم می‌تواند ۶۲.۵ اسب‌بخار نیرو را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌‌کند. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز می‌توانست ۵۳.۸ اسب‌بخار نیرو را در همان دور در دقیقه فراهم کند.
گفته می‌شود مدل جدید که با نماد HP+‌ معرفی شده، ۶۹ اسب‌بخار نیرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. از طرفی نسخه دوگانه‌سوز HP+ نیز به قدرت ۶۰.۵ اسب‌بخار رسیده است.
هم‌چنین ادعا شده است که مصرف سوخت پراید جدید نیز تا ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است. این در حالی است که مصرف میانگین پرایدهای استاندارد از سوی کارخانه ۶.۸ لیتر عنوان شده بودند.
از نظر فنی، برای افزایش قدرت یک موتور باید میزان انفجار درون سیلندرها را تقویت کرد. این کار با دستکاری حجم سیلندرها به وسیله تراش دادن آنها، برنامه‌نویسی مجدد ECU، صاف کردن پیستون، تغییر مکانیزم تسمه تایم، تغییر مسیر میل بادامک و افزایش میزان حجم هوای ورودی ممکن می‌شود.
شاید این میزان افزایش قدرت آنچنان هم دندان‌گیر نباشد. ولی برای خودرویی مثل پراید که از یک موتور کوچک بهره می‌برد می‌تواند کارگشا باشد. به خصوص وقتی که کولر روشن است و همین میزان نیرو از قوای محرکه کسر می‌شود.
نظر مشتریان
عده‌ای از خریداران مدل‌های HP+ بر این باورند که خودروی آنها از نظر فنی تفاوتی با نسخه‌های استاندارد ندارد و معترض نسبت به هزینه بیشتر آن می‌شوند.
عده‌ای دیگر نیز این اعتقاد را دارند که پراید جدیدشان واقعاً قوی‌تر و کم‌ مصرف‌تر شده است.
یکی از بزرگترین معایب پراید HP با پاره شدن تسمه تایم کج کردن سوپاپ می باشد

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید